Статут Чопської міської територіальної громади
СТАТУТ
Чопської міської територіальної громади
(нова редакція)
Вступ
Чопська міська рада як повноважний представник Чопської міської територіальної громади (далі – територіальна громада), до якої входять населені пункти: м. Чоп, с. Соломоново, с. Червоне, с. Петрівка, с. Тисаашвань, с. Есень, с. Соловка, з метою урахування історичних, національно-культурних, соціально-економічних, інших особливостей місцевого самоврядування в Чопської міської територіальної громади та усвідомлюючи свою відповідальність за долю територіальної громади, збереження і примноження її досягнень і традицій, спираючись на славетну історію громади, враховуючи досвід управління господарством, а також наявний досвід розвитку, прямуючи до досягнення найвищих світових стандартів у життєдіяльності територіальної громади, дбаючи про забезпечення економічного, екологічного, наукового, культурного розвитку територіальної громади, підвищення рівня життя та створення умов для задоволення соціальних, культурних та економічних потреб жителів територіальної громади, розуміючи, що місцеве самоврядування є найбільш ефективною формою управління територіальною громадою, що забезпечує підвищення добробуту її жителів, вільний розвиток особистості, зростання економічної, політичної, наукової і культурної ролі населених пунктів територіальної громади в суверенній Україні, керуючись Конституцією України, Європейською хартією місцевого самоврядування, Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», а також іншими законами України, затверджує цей Статут (далі – Статут).
Розділ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Правова природа Статуту
1.1. Статут є основним нормативно-правовим актом територіальної громади (далі за текстом – Статут), який затверджується Чопською міською радою (далі за текстом – Рада) від імені та в інтересах територіальної громади на основі Конституції України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» з метою врахування історичних, національно-культурних, соціально-економічних та інших особливостей здійснення місцевого самоврядування в межах територіальної громади.
1.2. Статут є обов’язковим для виконання органом місцевого самоврядування, органами виконавчої влади (державними органами) та/або їхніми територіальними підрозділами, іншими юридичними особами та громадськими формуваннями, які розташовані або здійснюють свою діяльність на території територіальної громади, їх посадовими особами, а також фізичними особами, які постійно або тимчасово проживають чи перебувають на відповідній території.
1.3. Акти органів і посадових осіб місцевого самоврядування територіальної громади повинні прийматись з урахуванням положень Статуту та не суперечити йому.
Стаття 2. Загальна характеристика територіальної громади
2.1. Чопська міська територіальна громада є самоврядною територіальною одиницею, в межах якої територіальна громада здійснює свої повноваження щодо вирішення питань місцевого значення відповідно до Конституції і законів України, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування) має свою територію, комунальну власність, бюджет та органи місцевого самоврядування.
2.2. Площа територіальної громади становить 85.2 км², населення нараховує близько 15605 тис. осіб.
2.3. Місто Чоп розташоване у західній частині Закарпатської області у рівнинній місцевості, у межиріччі Тиси і Латориці. Відстань до обласного центру — м. Ужгорода — 24 кілометри (автошлях E573, з яким збігається М06). Чоп — найзахідніше місто України, розташоване на стику кордонів Словаччини, Угорщини і України, тому тут містяться контрольно-пропускні пункти Чоп (Страж) — Чієрна над Тисою (кордон із Словаччиною) та Чоп (Тиса), Чоп (Дружба) (кордон із Угорщиною).
2.4. Село Соломоново межує з двома державами – Угорщиною та Словаччиною. Поряд із Соломоновим знаходиться присілок Страж. Загальна кількість населення – 1340 осіб.
2.5. Село Червоне розташовано за 2 км від міста Чоп. Населення складає 800 осіб.
2.6. Село Петрівка засновано в 30-х роках ХХ століття переселенцями з верховинських сіл Великоберезнянщини, Міжгірщини та Хустщини. Розташоване за 10 км від міста Чоп. Населення складає 415 осіб.
2.7. Село Тисаашвань розташовано на відстані 2 км від міста Чоп, населення складає 1090 осіб.
2.8. Село Есень розташовано на західному кордоні України з Угорщиною за 10 км від міста Чоп, населення складає 1700 осіб.
2.9. Село Соловка розташовано на західному кордоні України з Угорщиною за 12 км від міста Чоп, населення складає 825 осіб.
Стаття 3. Територія територіальної громади
3.1. Територія територіальної громади – нерозривна територія, в межах якої територіальна громада здійснює свої повноваження щодо вирішення питань місцевого значення відповідно до Конституції і законів України, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
3.2. Межа територіальної громади – це умовна замкнена лінія, що відмежовує територію юрисдикції територіальної громади від територій юрисдикції інших територіальних громад.
3.3. Місто Чоп має статус обласного значення і згідно з адміністративно-територіальним устроєм України входить до Ужгородського району Закарпатської області.
Стаття 4. Участь територіальної громади в асоційованих організаціях та міжнародна співпраця
4.1. Місто Чоп є членом Асоціації міст України та може вступати в інші асоціації, об’єднання, союзи тощо.
4.2. Органи місцевого самоврядування територіальної громади на договірних засадах можуть вступати у відносини з органами місцевого самоврядування міст зарубіжних країн та входити до міжнародних асоціацій (союзів, об’єднань тощо) органів місцевого самоврядування.
4.3. Місто Чоп є учасником руху міст-побратимів.
Стаття 5. Місцеві свята
5.1. День Чопської міської територіальної громади відзначається щорічно не пізніше третьої суботи вересня.
5.2. День міста Чоп відзначається щороку, як правило, не пізніше третьої суботи вересня як загальноміське свято.
5.3. День села Соломоново відзначається щороку, як правило, не пізніше третьої неділі серпня.
5.4. День села Червоне відзначається щороку, як правило, не пізніше четвертої неділі серпня.
5.5. День села Петрівка відзначається щороку, як правило, не пізніше четвертої неділі вересня.
5.6. День села Тисаашвань відзначається щороку, як правило, не пізніше другої неділі вересня.
5.7. День села Есень відзначається щороку, як правило, не пізніше першої неділі вересня.
5.8. День села Соловка відзначається щороку, як правило, не пізніше третьої неділі серпня.
5.9. День села Тисауйфалу відзначається щороку, як правило, не пізніше другої неділі вересня.
5.10. Рішенням Чопської міської ради Ужгородського району Закарпатської області можуть встановлюватись інші місцеві свята.
Стаття 6. Офіційна символіка міста Чоп
6.1. Територіальна громада має власну символіку – герб та прапор, які відображають історичні, культурні, духовні особливості та традиції територіальної громади. Кожен населений пункт громади може мати свою окрему символіку.
Стаття 7. Почесні звання та відзнаки територіальної громади
7.1. Жителів територіальної громади та інші особи, які відзначились самовідданим служінням територіальній громаді та Україні, або доброчинною діяльністю задля блага громади та української нації, зробили значний особистий внесок у соціальний, економічний, науковий і культурний розвиток міста, підвищення добробуту громади, примноження культурних, духовних надбань та інших цінностей громади, зміцнення місцевого самоврядування та демократії, можуть відзначатись почесними відзнаками територіальної громади.
7.2. Порядок нагородження почесними відзнаками територіальної громади визначаються Положенням про почесні відзнаки, яке затверджується рішенням Ради.
Стаття 8. Основні засади діяльності територіальної громади
8.1. Територіальна громада здійснює місцеве самоврядування на таких принципах:
- Демократії участі — територіальна громада використовує форми безпосередньої громадської участі при прийнятті рішень;
- Публічності – інформація про діяльність представницького органу місцевого самоврядування, виконавчих органів та посадових осіб місцевого самоврядування є відкритою, знаходиться у вільному доступі для жителів територіальної громади, за винятком випадків прямо передбачених законом;
- Зручності процедури — механізми, за допомогою яких жителі територіальної громади управляють громадою, є простими і доступними для використання кожним;
- Пріоритету прав територіальної громади — діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування здійснюється виключно в інтересах територіальної громади, будь-яка шкода, завдана посадовими чи службовими особами місцевого самоврядування територіальній громаді, підлягає відшкодуванню;
- Максимальної ефективності – рішення, що розробляються чи приймаються, мають бути максимально ефективними серед можливих альтернативних рішень, враховувати інтереси всіх груп населення, на яких воно буде поширюватися;
- Забезпечення економічного розвитку територіальної громади як базису для підвищення рівня стандартів життя жителів територіальної громади та розвитку людського капіталу, створення сприятливих умов для розвитку промислово-виробничого сектора, підприємництва, надходження інвестицій в економіку територіальної громади;
- Сталості – використання ресурсів територіальної громади не може шкодити прийдешнім поколінням;
- Екологічності – при прийнятті рішення має забезпечуватись відсутність або мінімальний негативний вплив на навколишнє природне середовище;
- Системності – кожне рішення розглядається в контексті його дії разом з іншими рішеннями в просторі та часі (стратегічне планування);
- Збереження архітектурної спадщини, культурних надбань поряд із надбаннями сучасності, формування естетичного зовнішнього вигляду громади;
- Міжнаціональної єдності, мовної та міжконфесійної толерантності, взаємоповаги.
Стаття 9. Стратегічний план розвитку територіальної громади
9.1. Чопська міська рада з урахуванням інтересів та потреб територіальної громади організовує процес розробки й громадського обговорення та приймає Стратегічний план розвитку громади на довгостроковий період.
9.2. Розроблення Стратегічного плану розвитку територіальної громади здійснюється відкрито за участі науковців, підприємців, активістів громади, громадських та інших неприбуткових організацій. Проект Стратегічного плану розвитку громади перед його розглядом міською радою обов’язково проходить громадські слухання у кожному населеному пункті, що ініціюються відповідно до цього Статуту міським головою, чи іншими суб’єктами, визначеними Статутом, якщо міський голова не забезпечує проведення такого обговорення.
9.3. Невід’ємними складовими Стратегії розвитку громади є Генеральний план населених пунктів громади, Програма сталого енергетичного розвитку територіальної громади, Програма з підвищення конкурентоспроможності. Стратегія розвитку територіальної громади включає заходи із покращення надання соціальних та адміністративних послуг, підвищення рівня самоорганізації жителів, поводження з побутовими відходами, сприяння розвитку малого підприємництва, сприяння залученню інвестицій, розвитку транспортної інфраструктури, розвитку зв’язків між наукою та бізнесом й інші. Заходи Стратегії розвитку територіальної громади включають показники успішності їх виконання.
9.4. Стратегічний план розвитку територіальної громади має враховувати положення стратегічних планувальних документів із розвитку Закарпатської області.
9.5. Заходи Стратегічного плану розвитку територіальної громади відображаються у щорічних Програмах соціально-економічного розвитку територіальної громади та бюджеті громади.
9.6. Звіт про виконання Стратегічного плану розвитку територіальної громади щороку публікується на офіційному веб-порталі Чопської міської ради в мережі Інтернет.
9.7. Затверджена Стратегія розвитку територіальної громади, тривалість якої виходить за межі терміну повноважень Ради відповідного скликання, зберігає чинність до закінчення та є обов’язковою до виконання для Ради всіх наступних скликань.
РОЗДІЛ ІІ.
МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ В ЧОПСЬКІЙ МІСЬКІЙ ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ
Стаття 10. Поняття місцевого самоврядування
10.1. Місцеве самоврядування територіальної громади – це гарантоване державою право та реальна здатність жителів Чопської міської територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення у межах Конституції України і законів України.
10.2. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою у порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи та посадових осіб місцевого самоврядування.
10.3. Органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків виконання делегованих їм радами повноважень, та в інших випадках, передбачених законом.
10.4. Державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування здійснюється лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення територіальною громадою належних їй повноважень.
10.5. Місцеве самоврядування у територіальній громаді здійснюється відповідно до Конституції України, законів України, чинних міжнародно-правових актів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, цього Статуту та інших нормативно-правових актів.
Стаття 11. Система місцевого самоврядування
11.1. Систему місцевого самоврядування територіальної громади складають:
1) Територіальна громада;
2) Чопська міська рада;
3) Чопський міський голова;
4) виконавчі органи Чопської міської ради;
5) старости;
6) органи самоорганізації населення.
Стаття 12. Територіальна громада
12.1. Територіальну громаду складають жителі, які відповідно до вимог Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», інших актів законодавства України зареєстрували своє місце проживання в населених пунктах громади.
РОЗДІЛ ІІІ.
УЧАСТЬ ЖИТЕЛІВ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ
У ЗДІЙСНЕННІ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Стаття 13. Форми участі жителів територіальної громади в місцевому самоврядуванні
13.1. Формами участі територіальної громади у місцевому самоврядуванні є:
- місцевий референдум;
- місцеві вибори;
- загальні збори (конференції) жителів територіальної громади за місцем проживання;
- місцеві ініціативи;
- громадські слухання, звернення громадян до органів і посадових осіб місцевого самоврядування;
- участь у створенні і діяльності органів самоорганізації населення;
13.2. Порядок проведення місцевого референдуму, місцевих виборів регулюються відповідними законами України.
Стаття 14. Загальні збори (конференції) жителів територіальної громади за місцем проживання
14.1. Загальні збори (конференції) жителів територіальної громади за місцем проживання є формою їх участі у вирішенні питань місцевого значення.
14.2. Порядок проведення загальних зборів (конференцій) жителів територіальної громади за місцем проживання визначається Положенням про загальні збори (конференції) жителів територіальної громади за місцем проживання у Чопській міській територіальній громаді (Додаток 1, що є невід’ємною частиною цього Статуту).
Стаття 15. Місцеві ініціативи
15.1. Місцева ініціатива – це форма участі жителів територіальної громади у вирішенні питань місцевого самоврядування шляхом ініціювання розгляду Радою будь-якого питання, віднесеного до відання місцевого самоврядування.
15.2. Порядок внесення місцевої ініціативи на розгляд Ради визначається Положенням про місцеві ініціативи в Чопській міській територіальній громаді (додаток 2), що є невід’ємною частиною цього Статуту.
Стаття 16. Громадські слухання
16.1. Територіальна громада має право проводити громадські слухання – зустрічатися з депутатами Ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких жителі територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.
16.2. Предметом громадських слухань можуть бути будь-які питання, віднесені Конституцією України, законами України та іншими нормативно-правовими актами до відання місцевого самоврядування.
16.3. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов’язковому розгляду органами місцевого самоврядування.
16.4. Порядок ініціювання, організації, проведення громадських слухань та врахування їх результатів органами та посадовими особами місцевого самоврядування визначається Положенням про громадські слухання в Чопській міській територіальній громаді (додаток 3), що є невід’ємною частиною цього Статуту.
Стаття 17. Звернення громадян до органів і посадових осіб місцевого самоврядування Закон України
17.1. Громадяни України та особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території (якщо інше не передбачено міжнародними договорами), мають право подавати колективні або індивідуальні звернення до органів і посадових осіб місцевого самоврядування з питань, віднесених до їх відання.
17.2. Порядок подачі та розгляду звернень громадян визначається Законом України «Про звернення громадян» та іншими нормативно-правовими актами.
Стаття 18. Участь у роботі громадських рад
18.1. Для налагодження системного діалогу, ефективної взаємодії Ради з громадою, підвищення якості підготовки рішень з важливих питань суспільного життя, можуть створюватись громадські ради, які діють на підставі положень, затверджених відповідно до законодавства України, органом, при якому вони створюються.
Стаття 19. Участь у створенні і діяльності органів самоорганізації населення
19.1. Жителі територіальної громади мають право обирати та бути обраними до будинкових, вуличних, квартальних комітетів та інших органів самоорганізації населення.
19.2. Рада має право наділяти їх частиною своїх повноважень з одночасною передачею їм додаткових коштів, а також матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень.
19.3. Органи самоорганізації населення створюються для вирішення окремих питань місцевого значення у порядку, визначеному Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про органи самоорганізації населення» та іншими нормативно-правовими актами.
Стаття 20. Електронна форма участі у місцевому самоврядуванні
20.1. Електронне звернення – це письмова пропозиція (зауваження), заява (клопотання), скарга, надіслана з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку. Електронні звернення розглядаються органами та посадовими особами місцевого самоврядування в порядку та строки, передбачені Законом України «Про звернення громадян».
20.2. Особливою формою колективного звернення громадян є електронна петиція.
20.3. Громадяни можуть звернутися з електронними петиціями до органів і посадових осіб місцевого самоврядування через офіційний веб-портал Чопської міської ради в мережі Інтернет або веб-сайт громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції в порядку, передбаченому Законом України «Про звернення громадян» та Положенням про електронні петиції (додаток 4), що є невід’ємною частиною цього Статуту.
20.4. Рада забезпечує технічну можливість офіційного веб-порталу приймати електронні звернення та розміщувати електронні петиції до органів та посадових осіб місцевого самоврядування територіальної громади.
Стаття 21. Порядок проведення звітування міського голови, постійних комісій, тимчасових контрольних комісій Ради та депутатів Ради, старост.
21.1. Чопський міський голова, постійні комісії, тимчасові контрольні комісії Ради та депутати Ради, старости щороку звітують про свою роботу, виконання завдань, доручень перед міською радою та членами територіальної громади.
21.2. Порядок звітування визначається Положенням про звітування міського голови, постійних комісій, тимчасових контрольних комісій міської ради та депутатів міської ради (додаток 5), що є невід’ємною частиною цього Статуту.
Розділ IV.
Органи і посадові особи
місцевого самоврядування
Стаття 22. Чопська міська рада – представницький орган місцевого самоврядування
22.1. Чопська міська рада – представницький орган місцевого самоврядування, що представляє Чопську міську територіальну громаду і здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування.
22.2. Порядок формування, діяльності, функції, завдання міської ради та її органів визначаються Конституцією України, Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», Європейською Хартією місцевого самоврядування, цим Статутом, Регламентом міської ради та іншими нормативно-правовими актами.
Стаття 23. Депутат Чопської міської ради
23.1. Депутат міської ради є представником інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу, виражає і захищає інтереси територіальної громади міста та її частини – виборців свого округу, виконує їх доручення в межах своїх повноважень, бере активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
23.2. Депутат міської ради наділяється відповідно до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі в діяльності ради та її виконавчих органів.
23.3. Повноваження депутатів міської ради починаються з дня відкриття першої сесії міської ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії міської ради нового скликання.
23.4. Депутат міської ради приймає присягу, такого змісту:
«Приступаючи до виконання обов’язків депутата Чопської міської ради, зобов’язуюсь усіма своїми діями дбати про благо Чопської міської територіальної громади та добробут її жителів, гідно представляти своїх виборців, відстоювати їх права і свободи. Присягаю дотримуватись Конституції України, законів України та виконувати свої обов’язки в інтересах територіальної громади». Присягу зачитує найстарший за віком депутат. Кожен депутат скріплює присягу своїм підписом.
23.5. Повноваження депутата міської ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата міської ради пленарному засіданні повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.
23.6. Повноваження депутата міської ради припиняються достроково за наявністю підстав, визначених законом.
Стаття 24. Постійні комісії Чопської міської ради
24.1. Постійні комісії міської ради є постійно діючими органами, які обираються з числа депутатів ради на строк її повноважень для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, віднесених до відання ради та для здійснення контролю за виконанням рішень міської ради, її виконавчих органів і власних рекомендацій.
24.2. Перелік постійних комісій міської ради та їх персональний склад затверджуються новообраною міською радою на її першій сесії.
24.3. Постійні комісії міської ради діють згідно з Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», іншими нормативно-правовими актами, Регламентом міської ради і Положенням про постійні комісії міської ради, що затверджується радою.
Стаття 25. Чопський міський голова
25.1. Чопський міський голова є головною посадовою особою територіальної громади, що обирається на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування на термін, який визначений законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі.
25.2. Чопський міський голова за посадою очолює виконавчий комітет міської ради та головує на засіданнях міської ради.
25.3. Порядок обрання, діяльність, повноваження міського голови визначаються Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Регламентом міської ради та іншими нормативно-правовими актами України.
Стаття 26. Виконавчі органи Чопської міської ради
26.1. Виконавчими органами Чопської міської ради є її виконавчий комітет, управління, відділи та інші утворені радою виконавчі органи.
26.2. Виконавчі органи міської ради підконтрольні і підзвітні міській раді, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади також підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.
26.3. У межах, встановлених законами України, виконавчі органи міської ради здійснюють власні і делеговані повноваження у сферах і галузях: соціально-економічного і культурного розвитку, планування та обліку; бюджету, фінансів і цін, управління комунальною власністю; житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв’язку; будівництва, освіти, охорони здоров’я, культури, фізкультури і спорту; регулювання земельних відносин і охорони навколишнього природного середовища; соціального захисту населення; зовнішньоекономічної, оборонної діяльності; первинної правової допомоги та юридичного забезпечення діяльності міської ради та її виконавчих органів та інші повноваження.
Стаття 27. Виконавчий комітет Чопської міської ради
27.1. Виконавчий комітет міської ради (далі – виконавчий комітет) є виконавчим органом міської ради, який утворюється нею на строк її повноважень.
27.2. Очолює виконавчий комітет Чопської міський голова. У разі відсутності міського голови або неможливості виконання ним своїх обов’язків організовує роботу виконавчого комітету один із заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради, на якого міським головою ці обов’язки буде покладено.
27.3. Виконавчий комітет є складовою частиною Ради.
27.4. Повноваження, функції, порядок здійснення діяльності виконавчого комітету визначаються Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Регламентом виконавчого комітету та іншими нормативно-правовими актами.
Стаття 28. Органи самоорганізації населення
28.1. Органи самоорганізації населення є елементом системи місцевого самоврядування й однією з форм участі жителів територіальної громади у вирішенні окремих питань місцевого значення. Правовий статус, порядок організації та діяльності органів самоорганізації населення за місцем проживання визначаються законом.
28.2. За ініціативою жителів Рада може надавати дозвіл на створення будинкових, вуличних, квартальних та інших органів самоорганізації населення і у порядку, визначеному чинним законодавством України, наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.
РОЗДІЛ V.
МАТЕРІАЛЬНО-ФІНАНСОВА ОСНОВА
МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Стаття 29. Загальні засади
29.1. Економічне життя територіальної громади будується на засадах багатоманітності форм власності, підтримки підприємництва, захисту вітчизняних та місцевих виробників товарів і послуг, заохочення соціального підприємництва.
Стаття 30. Матеріальна основа територіальної громади
30.1. Матеріальна основа територіальної громади – це сукупність матеріальних ресурсів і прав на них, за допомогою яких забезпечується реалізація завдань та функцій місцевого самоврядування.
30.2. У комунальній власності територіальної громади знаходяться:
1) рухоме та нерухоме майно;
2) кошти міського бюджету, в тому числі цільові фонди;
3) землі територіальної громади, що не передані в інші форми власності, інші природні ресурси;
4) підприємства, установи, організації, цінні папери, частки в майні підприємств, інші фінансові активи;
5) майно, придбане в результаті господарської діяльності комунальних підприємств;
6) майно, що передане органам місцевого самоврядування безоплатно, на основі угод і договорів, а також односторонніх актів передачі майна: житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади освіти, культури, спорту, охорони здоров’я, соціального забезпечення й інше майно і майнові права, віднесені, відповідно до вимог чинного законодавства, до об’єктів права комунальної власності територіальної громади.
Стаття 31. Земля територіальної громади
31.1. До комунальної власності територіальної громади належать усі землі в межах населених пунктів територіальної громади, крім земель приватної та державної власності, право комунальної власності територіальної громади на які посвідчено відповідними державними актами.
31.2. Набуття права на землю територіальною громадою та передача землі з комунальної власності у державну, передача земель комунальної власності у власність юридичних і фізичних осіб здійснюється відповідно до законодавства України.
31.3. Не підлягають відчуженню землі загального користування: площі, вулиці, проїзди, дороги, сади, бульвари, водоймища, а також пам’ятники природи, історії, археології та культури, будівлі й споруди, об’єкти оздоровчого та історико-культурного призначення, інші майнові об’єкти, даровані місту благодійниками або такі, що побудовані на кошти, зібрані жителями громади.
Стаття 32. Комунальні підприємства
32.1. Органи місцевого самоврядування у межах повноважень, визначених законами України та цим Статутом, з метою забезпечення економічних, енергетичних, соціальних, житлових, побутових, транспортних потреб громади міста, ведення ефективної економічної діяльності у виробничій і сервісній сферах міста, можуть створювати комунальні підприємства.
32.2. Власником комунальних підприємств є територіальна громада.
32.3. Рада затверджує статути комунальних підприємств, визначає основні напрями їхньої діяльності, порядок використання їхнього прибутку.
32.4. При встановленні розміру частки прибутку, яка зараховується до міського бюджету, Рада керується принципом мінімального втручання у господарську діяльність комунального підприємства.
32.5. Територіальна громада не несе відповідальності за зобов’язаннями комунального підприємства, а комунальне підприємство не несе відповідальності за зобов’язаннями територіальної громади.
32.6. Реорганізація або ліквідація комунального підприємства здійснюється за рішенням міської ради.
Стаття 33. Управління об’єктами права комунальної власності
33.1. Територіальна громада, в особі Ради володіє, користується та розпоряджається об’єктами права комунальної власності, в тому числі може передавати об’єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, передавати в заставу, здійснювати інші передбачені законодавством правочини.
33.2. Рада може делегувати частину повноважень щодо управління об’єктами права комунальної власності профільним виконавчим органам міської ради.
33.3. Перелік нерухомого майна, що є власністю територіальної громади, визначається рішенням міської ради відповідно до законодавства та цього Статуту.
33.4. Управління об’єктами права комунальної власності виконавчими органами міської ради, на які покладаються такі функції, здійснюється на засадах ефективного, прозорого, відкритого використання комунального майна.
33.5. Виключно у комунальній власності перебувають об’єкти, що мають важливе значення для життєзабезпечення територіальної громади, задоволення потреб громади та для збереження історико-культурних об’єктів громади (системи водо- і енергопостачання, інженерні комунікації, пам’ятники культури та архітектури, музеї, природні ландшафти тощо).
33.6. Перелік об’єктів, які не можуть бути вилучені з комунальної власності територіальної громади та відчужені, затверджується рішенням Ради.
Стаття 34. Захист прав комунальної власності
34.1. Об’єкти права комунальної власності не можуть бути примусово відчужені у міської громади і передані іншим суб’єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади.
34.2. Фізичні та юридичні особи несуть відповідальність за збитки, заподіяні об’єктам права комунальної власності.
34.3. Органи місцевого самоврядування мають право звертатися до суду про притягнення до відповідальності осіб, винних у заподіянні шкоди об’єктам права комунальної власності.
Стаття 35. Фінансова основа територіальної громади
35.1. Фінансова основа територіальної громади – це сукупність місцевих фінансових ресурсів, за допомогою яких забезпечується реалізація завдань та функцій місцевого самоврядування.
35.2. Управління фінансовими ресурсами здійснюється за допомогою таких ключових методів як фінансове планування, фінансове регулювання (податкове, кредитне, дотаційне та субвенційне) і фінансовий контроль.
Стаття 36. Бюджетна політика територіальної громади
36.1. Формування проекту місцевого бюджету Ради повинно здійснюватись на підставі розробленої програми соціально-економічного розвитку територіальної громади.
36.2. Місцевий бюджет – основний фінансовий план територіальної громади, прийняття та виконання якого є гарантією самоврядності територіальної громади.
36.3. Підготовка проекту місцевого бюджету здійснюється профільним виконавчим органом міської ради та проходить обов’язкове погодження усіма постійними комісіями міської ради.
36.4. Місцевий бюджет затверджується рішенням Чопської міської ради у терміни визначені Бюджетним кодексом України.
36.5. Інформація про виконання місцевого бюджету також розміщується на офіційному веб-порталі Чопської міської ради в мережі Інтернет.
Стаття 37. Місцеві податки та збори
37.1. Рада в межах своїх повноважень приймає рішення про встановлення на території міста місцевих податків та зборів. До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених Податковим кодексом України.
37.2. Підготовка та прийняття рішення про встановлення місцевих податків і зборів здійснюється з дотриманням та на виконання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності».
37.3. Місцеві податки та збори встановлюються з врахуванням інтересів всієї територіальної громади, для зміцнення майнової та фінансової основи самоврядування територіальної громади і не можуть створювати надмірного навантаження на їх платників, учасників економічної діяльності.
37.4. Зарахування місцевих податків та зборів до місцевого бюджету здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України.
Стаття 38. Місцеві запозичення
38.1. Місцеві запозичення — операції, пов’язані з отриманням місцевим бюджетом коштів на умовах повернення, платності та строковості, за якими виникають боргові зобов’язання Ради перед кредитором.
38.2. Місцеві запозичення здійснюються з метою фінансування бюджету розвитку та використовуються для створення, приросту чи оновлення стратегічних об’єктів довготривалого користування або об’єктів, які забезпечують виконання завдань міської ради, спрямованих на задоволення інтересів територіальної громади.
38.3. Порядок здійснення місцевих запозичень і надання місцевих гарантій встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до умов, визначених Бюджетним кодексом України.
38.4. Обсяг та умови здійснення місцевих запозичень і надання місцевих гарантій погоджуються з Міністерством фінансів України.
ГЛАВА VI.
ВІДКРИТІСТЬ ТА ПРОЗОРІСТЬ У ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ ТА ПОСАДОВИХ ОСІБ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Стаття 39. Загальні засади
39.1. Уся інформація, що знаходиться у володінні органів та посадових осіб місцевого самоврядування, є відкритою, крім випадків, передбачених законом.
39.2. Право на доступ жителів громади до цієї інформації гарантується обов’язком органів та посадових осіб місцевого самоврядування Ради надавати та оприлюднювати її, забезпечувати безперешкодний доступ до засідань міської ради, виконавчого комітету ради, постійних та тимчасових депутатських комісій ради, крім випадків, передбачених законодавством.
39.3. Жителі громади можуть здійснювати громадський контроль за дотриманням прав на доступ до публічної інформації, шляхом проведення громадської експертизи, в порядку, передбаченому Статутом, чи іншим способом, що не суперечить вимогам законодавства.
Стаття 40. Офіційний веб-портал Чопської міської ради
40.1. З метою застосування сучасних інформаційних технологій у системі управління територіальною громадою, задоволення потреб населення, підприємств, установ, організацій у місті та за його межами в об’єктивній, повній інформації про різні сфери суспільного життя міста, зміцнення міжнародних зв’язків, забезпечення принципів відкритості та прозорості діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування, задоволення конституційних прав громадян на інформацію, міська рада створює і підтримує офіційний веб-портал Чопської міської ради.
40.2. На офіційному веб-порталі Чопської міської ради в мережі Інтернет обов’язково оприлюднюється інформація у формі відкритих даних, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України.
40.3. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування розміщуються на офіційному веб-порталі Чопської міської ради в мережі Інтернет у форматі, що дозволяє пошук за реквізитами, із зазначенням дати їх оприлюднення, набуття і втрати чинності.
40.4. Інформація на офіційному веб-порталі Чопської міської ради в мережі Інтернет розміщується українською мовою, а також може бути доступна іноземними мовами.
40.5. Органи та посадові особи місцевого самоврядування можуть мати офіційні облікові записи в соціальних мережах.
РОЗДІЛ VII.
ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 41. Порядок затвердження та реєстрації Статуту територіальної громади.
41.1. Статут приймається на пленарному засіданні 2/3 присутніх депутатів від загального складу міської ради.
41.2. Статут територіальної громади набирає чинності після офіційного оприлюднення рішення про його затвердження у друкованому засобі масової інформації та державної реєстрації.
41.3. Дія Статуту поширюється на всю Чопську міську територіальну громаду.
41.4. Статут є постійно діючим нормативно-правовим актом і не підлягає затвердженню новообраним складом міської ради.
Стаття 42. Порядок внесення змін та доповнень до Статуту
42.1. Внесення змін і доповнень до Статуту здійснюється 2/3 присутніх депутатів від загального складу міської ради.
42.2. Пропозиції щодо внесення змін та доповнень до Статуту мають право подавати на розгляд міської ради Чопським міський голова, не менше однієї третини депутатів міської ради, виконавчий комітет Чопської міської ради та жителі Чопської міської територіальної громади в порядку внесення місцевої ініціативи.
Стаття 43. Тлумачення норм Статуту
43.1. Офіційне тлумачення норм Статуту може здійснювати лише Рада.
Стаття 44. Контроль за виконанням Статуту
44.1. Контроль за виконанням Статуту здійснюють Рада та її виконавчі органи, міський голова та жителі територіальної громади.